logo iwama

گزارش برگزاری دومین سمینار تخصصی ایواما آیکیدو در ایران

مطابق با برنامه‌ریزی‌های صورت‌پذیرفته توسط استاد محمد عرب‌سرخی، بنیان‌گذار، تنها نمایندهٔ آیکیدوی سنتی ایواما و رئیس ایواما شینشین آیکیدو در ایران و هماهنگی‌های انجام‌شدهٔ وی با شیهان آلساندرو تیتارلی و فدراسیون ورزش‌های رزمی، دومین سمینار تخصصی و آزمون بین‌المللی ایواما آیکیدو در ایران روزهای پنجشنبه و جمعه به تاریخ‌های ۱۳۹۶/۹/۹ و ۱۳۹۶/۹/۱۰ در مؤسسهٔ فرهنگی ورزشی مدرسهٔ آیکیدو و محل آکادمی تخصصی ایواما آیکیدو برگزار گشت.

 

شیهان آلساندرو تیتارلی (دارندهٔ دان۸)، نمایندهٔ ویژه و استاد ارشد سازمان بین المللی «ایواما شینشین آیکی شورِن کای» از کشور ایتالیا که بامداد روز چهارشنبه ۱۳۹۶/۹/۸ با استقبال گرم و صمیمی استاد محمد عرب‌سرخی و چند تن از مسؤولان ایواما شینشین آیکیدوی ایران از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به میهن اسلامی وارد گردیده بود با مشایعت ایشان به محل اقامت خود انتقال داده شد.

در روز چهارشنبه ۱۳۹۶/۹/۸، بر اساس زمان‌بندی‌های تعیین شده توسط استاد عربسرخی و شیهان تیتارلی، از قبل چنین مقرر شده بود که جدا از برنامهٔ دو روزهٔ سمینار بین‌المللی و آزمون که تحت نظارت فدراسیون ورزش‌های رزمی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌گردید، به جهت ارتقای سطح فنی و دانش آیکیدوی اعضا و هنرجویان مؤسسهٔ فرهنگی ورزشی مدرسهٔ آیکیدو و سازمان بین‌المللی ایواما شینشین آیکیدو در ایران، طی مدت زمان حضور شیهان تیتارلی در کشور، کلاس‌های ویژه‌ای برای هنرجویان ردهٔ بالا و مربیان در روزهای چهارشنبه و شنبه به تاریخ‌های ۱۳۹۶/۹/۸ و ۱۳۹۶/۹/۱۱ در همان محل برگزاری سمینار یعنی آکادمی تخصصی ایواما آیکیدو نیز برقرار گردد. در همین راستا عصر روز چهارشنبه، شیهان تیتارلی پس از استراحت در محل اقامتش، با مشایعت استاد عرب‌سرخی به منظور برگزاری کلاس‌های ویژهٔ اولین روز، در آکادمی حاضر شد. در این روز دو کلاس تمرینی ویژه از ساعت ۱۷:۰۰ تا ۱۸:۱۵ و ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۴۵ برنامه‌ریزی شده بود که در آن شیهان به آموزش و رفع اشکال تکنیک‌های «تای جوتسو» (دست خالی) به صورت کاملاً موشکافانه پرداخته و بخشی از نکات فراوان فنونی مانند «شیهو ناگه» را از حالت‌های مختلف به هنرجویان آموزش داد. وی همچنین توضیحاتی در خصوص سیر تکامل و تحول فنون از زمان استاد «موریهیرو سایتو» تا به امروز و چگونگی نزدیکتر شدن نحوهٔ اجرای حرکات به نحوهٔ اجرای استاد بزرگ ارائه نمود.

روز پنجشنبه ۱۳۹۶/۹/۹ هنرجویان ثبت نام نموده مطابق با برنامه از ساعت ۷:۰۰ صبح در محل برگزاری سمینار حاضر شده و پس از کنترل ثبت نام آنها توسط مسؤولان مربوطه، همگی به مرتب‌سازی، نظافت و آماده ساختن محل تمرین پرداختند. شیهان تیتارلی نیز با همراهی استاد عرب‌سرخی قبل از ساعت مقرر یعنی ۸:۰۰ صبح در سالن آکادمی حاضر گردید و نخستین کلاس عمومی سمینار را که از ساعت ۸:۰۰ تا ۹:۱۵ می‌بایست تشکیل می‌گردید با انجام مراسم آغازین به صورت رسمی شروع نمود. در این کلاس که مربوط به تمامی رده‌ها بود، به جهت اهمیتی که فنون شمشیر در ایواما آیکیدو دارند شیهان به آموزش، تمرین و رفع اشکال «کن نو کیهون نو سوبوری» (برش‌های پایهٔ شمشیر) ۱ تا ۷ پرداخت.

دومین کلاس عمومی که با استراحتی کوتاه پس از کلاس اول برقرار بود به آموزش تکنیک‌های «تای جوتسو» (دست خالی) اختصاص داده شد. در ابتدا شیهان تیتارلی به آموزش جزء به جزء و دقیق حرکت «تای نُو هنکا» (تغییرات بدن) پرداخت و در ادامه فنونی مانند «سانکیو» از حالات مختلف حمله را آموزش داده و‌ رفع اشکال نمود. این کلاس که در ساعت ۱۲:۱۵ توسط شیهان تیتارلی پایان یافت با آموزش دلسوزانهٔ وی، ۴۵دقیقه بیشتر از زمان تعیین شده به‌طول انجامید و بعد از آن و انجام مراسم پایانی استاد عرب‌سرخی او را تا هتل محل اقامتش همراهی نمود.

اولین کلاس ویژهٔ هنرجویان ارشد در سمینار با ورود شیهان تیتارلی در ساعت ۱۵:۰۰ به محل آکادمی آغاز گردید. او با توجه به درخواست هنرجویان، کلاس را به «اوشیرو وازا» (فنونی با حالات مختلف حمله از پشت) اختصاص داد و به آموزش اصول و قواعد اجرای صحیح اینچنین تکنیک‌هایی در آیکیدوی سنتی ایواما پرداخت.

سومین کلاس عمومی پس از ملحق شدن باقی هنرجویان به هنرجویان ردهٔ بالا در زمان استراحت و پس از کلاس ویژه، به تمرین «جو نو کیهون» (ضربات پایهٔ چوب) اختصاص یافت. در این کلاس شیهان تیتارلی به رفع اشکال ضربات ۱ تا ۲۰ چوب و آموزش چند نوع دفاع همراه با «بارای» (رد کردن) چوب در مقابل چوب، پرداخت.

در ادامه و در کلاس چهارم عمومی که تا ساعت ۱۹:۰۰ ادامه داشت وی به آموزش فنونی کاربردی در مقابل ضربات «تسوکی» (مُشت) اقدام نمود. در انتهای کلاس چند تن از هنرجویان و متقاضیان شرکت در آزمون بین‌المللی به دستور شیهان، فنون آموزش داده‌شده در آن ساعت تمرینی را به نمایش گذاشتند. سپس با پایان یافتن آخرین کلاس این روز، استاد عرب‌سرخی شیهان تیتارلی را تا محل اقامتش جهت استراحت همراهی نمود.

سمینار تخصصی سبک ایواما آیکیدو در روز جمعه مورخ ۱۳۸۶/۹/۱۰ با دومین کلاس ویژهٔ سمینار در ساعت ۸:۰۰ آغاز گشت. در ابتدای این کلاس و پیش از شروع رسمی آن، شیهان آلساندرو تیتارلی به سؤالات ارشدها در خصوص برخی فنون دو نفره پاسخ گفت.
پس از شروع رسمی کلاس توسط شیهان، او از هنرجویان خواست تا تکنیکی که در آن بیشترین سؤال را دارند مطرح کرده، بدین جهت این کلاس با حرکات مربوط به حالت «هانمی هانداچی» آغاز گشت و چند تکنیک از این حالت توسط شیهان تیتارلی آموزش داده شد و هنرجویان نیز به تمرین آنها پرداخته، سپس رفع اشکال می‌شدند. این کلاس در ساعت ۹:۰۰ پایان یافت.

پس از استراحت ۱۵ دقیقه‌ای و آماده شدن هنرجویانی که برای کلاس‌های عمومی حضور پیدا کرده بودند، تمرین پنجم در ساعت ۹:۱۵ آغاز شد. این کلاس با انجام حرکت «تای نو هنکا» (تغییرات بدن) در دو حالت «کیهون» (پایه) و سپس «کی نو ناگاره» (در جریان انرژی) توسط هنرجویان آغاز گشت و شیهان نیز به رفع اشکال آنها پرداخت. پس از آن شیهان آموزش تکنیک «کایتن ناگه» را از حالت‌های مختلف آغاز نمود و‌ نکات قابل توجه هریک از آن فنون را نیز بیان می‌کرد. در انتهای کلاس، شیهان تیتارلی از چند تن از هنرجویان خواست تا حرکات آموزش داده شده را اجرا کنند؛ در حالی که دیگر هنرجویان نشسته بودند‌ فنون خواسته شده توسط آن چند تن انجام گردید و اشکالات مربوط به آنها هم توسط شیهان گرفته شد. این کلاس در ساعت ۱۰:۰۰ پایان پذیرفت.

ششمین کلاس عمومی در ساعت ۱۰:۱۵ و پس از ۱۵ دقیقه استراحت آغاز گردید. در ابتدای این کلاس شیهان تیتارلی به آموزش تکنیک «سانکیو» پرداخت و‌ هنرجویان به تمرین آن مشغول شدند و‌ پس از آن حرکت «کوشی ناگه» را از حالت‌های مختلف حمله با جزئیات فنی آموزش داد و اصول اولیهٔ این حرکت را برای هنرجویان بیان نمود. این کلاس با انجام فن «ریوته دوری کوکیوناگه» در ساعت ۱۲:۰۰ به پایان رسید.

پس از کلاس ششم، ۱۵دقیقه زمان در برنامه جهت عکس‌برداری اختصاص داده شده بود که هنرجویان هم به صورت‌ گروه‌های مختلف و هم دسته‌جمعی عکس‌هایی را به یادگار با شیهان آلساندرو تیتارلی و استاد محمد عربسرخی گرفته و بعد از آن جهت استراحت و صرف نهار تا آغاز برنامه‌های بعد از ظهر در اختیار خود گذاشته شدند.

در ساعت ۱۵:۰۰ بعد از ظهر روز جمعه، ابتدا آزمون دان ۱ بین‌المللی ایواما شینشین آیکیدو برای هنرجویان متقاضی، برنامه‌ریزی شده بود که شیهان تیتارلی به همراه استاد عربسرخی آزمون‌گیرندگان آن بودند. سه نفر هنرجوی متقاضی شرکت در آزمون به‌همراه ‌حریف‌های تمرینی خود که ۳۰ دقیقه قبل از شروع آزمون، در آکادمی حضور داشتند خود و کلاس را آمادهٔ آزمون ساخته بودند. این آزمون که پس از ورود شیهان تیتارلی و استاد عربسرخی به طور رسمی با مراسم آغازین شروع شد با پرسش موارد مرتبط با دان۱ سپری گردید و در ساعت ۱۶:۴۵ پایان یافت.

پس از آزمون، ۱۵دقیقه زمان جهت استراحت هنرجویان آزمون‌‌دهنده و ورود هنرجویان کلاس عمومی در نظر گرفته شده بود تا همگی برای کلاس عمومی هفتم وارد سالن شده و آمادهٔ تمرین شوند. در اثنای زمان استراحت که شیهان تیتارلی ترجیح داد در همان سالن بماند، توضیحاتی را در خصوص آیکیدو، ایواما آیکیدو و مسائل پیرامون آنها برای هنرجویان بیان نمود که هنرجویان مشتاقانه سراپا گوش شدند تا از صحبت‌های بسیار مفید وی که ناشی از ۴۴سال فعالیت مداوم او در آیکیدو به ویژه آیکیدوی سنتی ایواما بود استفاده برده و بهره‌برداری لازم را بنمایند و در برخی موارد هم که برایشان سؤالی پیش می‌آمد با جواب‌های دقیق و روشنگرانهٔ شیهان تیتارلی به پاسخ متناسب و جامعی می‌رسیدند.

هفتمین کلاس عمومی رأس ساعت ۱۷:۰۰ با حرکات مربوط به «نی نین دوری نیکیو» (گرفته شدن توسط دو حریف) در دو حالت «کیهن» (پایه) و «کی نو ‌ناگاره» (در جریان انرژی) آغاز شد. در ادامه، تکنیک «موروته دوری نیکیو» نیز توسط شیهان تیتارلی آموزش داده شد که باتمرین پیوستهٔ هنرجویان سعی در یادگیری دقیق آن می‌شد.

کلاس هشتم عمومی پس از اندکی استراحت و در ساعت ۱۸:۳۰ آغاز گشت. در ابتدای این کلاس که آخرین کلاس عمومی سمینار محسوب می‌شد شیهان اجازه داد تا ابتدا هنرجویان سؤالات تکنیکی خود را مطرح کنند. شیهان آن فنون را اجرا کرده، جزء به جزء به نمایش گذاشت و‌ نکات قابل توجه مربوط به هریک را بیان نمود. سپس بعد از آموزش هر تکنیک مدت‌زمانی را به تمرین آن حرکات اختصاص می‌داد. از جمله آن حرکات چند حالت مختلف از «کوکیو ناگه» بود.
این کلاس نیز، پس از انجام فن «ریوته دوری کوکیو ناگه» در ساعت ۱۹:۴۵ به پایان رسید و‌ شیهان تیتارلی به همراه استاد عرب‌سرخی جهت آماده شدن برای مراسم مهمانی آکادمی را ترک کردند.

برای آخرین برنامهٔ سمینار دو روزه و تخصصی ایواما شینشین آیکیدو در ایران، مراسم مهمانی تعیین گردیده بود. این مراسم از ساعت ۲۰:۳۰ در آکادمی تخصصی ایواما آیکیدو برقرار گشت. در این مراسم که چند تن از مسؤولان شورای عالی نخبگان از جمله جناب آقای سردار سرتیپ حسن عرب‌سرخی، جناب آقای مهندس امیرمحمد رحیمی آشتیانی، جناب آقای استاد محمد فراست و … نیز حضور داشتند، شیهان تیتارلی توضیحاتی را در خصوص ایواما آیکیدو بیان نمود و اطلاعات مفیدی را در اختیار حاضران در مراسم قرار داد.

در این مراسم که چند تن از مسؤولان شورای عالی نخبگان از جمله آقای سردار سرتیپ حاج حسن عرب‌سرخی، آقای مهندس امیرمحمد رحیمی آشتیانی، آقای استاد محمد فراست و … نیز حضور داشتند، ابتدا استاد عربسرخی مراتب سپاس و تشکر خود و کلیهٔ اعضای مؤسسه را از پشتیبانی‌ها‌، حمایت‌ها و کمک‌های همه‌جانبه و بی‌دریغ شیهان تیتارلی و همچنین حضور وی برای دومین سال متوالی جهت تدریس و انتقال دانش عظیم خود به اعضای ایواما شینشین آیکیدو در ایران با اهدای هدایایی ابراز ساخت. سپس شیهان تیتارلی نیز از زحمات و خدمات استاد عربسرخی طی چندین سال فعالیت وی در سازمان بین‌المللی ایواما شینشین آیکی شورن کای و همت او در جهت گسترش آیکیدوی اصیل و سنتی ایواما در ایران و به‌ویژه دعوت خود برای تدریس در دومین سمینار تخصصی این شیوهٔ منحصر به فرد از استاد عربسرخی بسیار تقدیر و تشکر کرد و بعد از آن توضیحاتی را در خصوص ایواما آیکیدو بیان نمود و اطلاعات مفیدی را در اختیار حاضران در مراسم قرار داد.

در‌ ادامهٔ مهمانی، حکم دان۱ ایواما شینشین آیکیدوی آقای محمد حسین‌زادگان که در سال گذشته و نخستین سمینار آیکیدوی سنتی در ایران، متقاضی شرکت در آزمون بین‌المللی‌ بود، به وی اعطا گردید.

قبل از بخش پایانی با توجه به ایام شادی ماه ربیع، جمع حاضر از هنرمندی یکی از هنرجویان نوجوان مجموعه با خواندن و نواختن موسیقی بهره برده و فضای مهمانی به فضای پرطراوت و پرنشاطی مبدل شد. در پایان نیز با توجه به اتمام احکام ۳ماههٔ انتصاب مسؤولان، احکام جدید ۶ماههٔ منصوبان در هریک از سِمت‌ها با حضور شیهان آلساندرو تیتارلی توسط استاد عربسرخی و وی به ایشان اعطا گردید. این مراسم پس از گرفتن عکس‌‌های یادگاری و خروج شیهان از سالن و نظافت، در ساعت ۲۳:۰۰ به پایان رسید.

روز شنبه ۱۳۹۶/۹/۱۱ آخرین روز حضور شیهان آلساندرو تیتارلی در ایران بود. در این روز که مانند روز چهارشنبهٔ قبل از آن دو کلاس ویژه اختصاص داده شده بود، استاد عربسرخی با شیهان تیتارلی هماهنگ کرده بود که آزمون دان۱ بین‌المللی یکی از هنرجویان خانم را نیز اخذ نمایند، بدین سان با حضور شیهان‌ تیتارلی و استاد عربسرخی در ساعت ۹:۴۵ در سالن آکادمی، آن آزمون به طور رسمی آغاز شد و تا حدود ساعت ۱۱:۰۰ به طول انجامید. پس از آن بلافاصله کلاس ویژهٔ چهارم با حضور چند تن از هنرجویان ردهٔ بالا و ‌ارشد‌های آکادمی تخصصی ایواما آیکیدو در ساعت ۱۱:۰۰ آغاز شد. در این کلاس شیهان تیتارلی به آموزش فنون «جو ناگه» (پرتاب حریف با چوب) پرداخت و ‌سپس هنرجویان به تمرین این فنون مشغول شده و اجراهای آنها توسط شیهان رفع اشکال گشت و‌ نکات قابل توجه نیز یک‌به‌یک بیان گردید.

سرانجام این کلاس و کلیهٔ کلاس‌های آموزشی آیکیدوی سنتی ایواما در دومین سمینار تخصصی ایران رأس ساعت ۱۲:۳۰ پایان یافت و شیهان تیتارلی در دفتر آکادمی گواهینامه‌های شرکت‌کنندگان در سمینار را جهت ارائه به ایشان امضاء و ممهور نمود.

بعد از اتمام کلاس‌ها و برنامه‌‌های زمان‌بندی‌شده و قبل از بازگشت شیهان تیتارلی به کشورش فقط یک برنامهٔ بسیار پراهمیت مانده بود که پس از استراحتی کوتاه صورت پذیرفت و آن این بود که با هماهنگی‌های انجام شدهٔ مابین استاد عربسرخی و مسؤولان فدراسیون ورزش‌های رزمی، جلسه‌ای در بعدازظهر روز شنبه در ساختمان فدراسیون ورزش‌های رزمی جمهوری اسلامی ترتیب داده شده بود تا با حضور شیهان تیتارلی مناسبات و تعاملات بین سازمان بین‌المللی ایواما شینشین آیکیدو و فدراسیون ورزش‌های رزمی ایران عمیق‌تر گشته و در ضمن هم مسؤولان فدراسیون با شیهان تیتارلی آشنا شوند و هم وی با آن مسؤولان؛ لذا استاد محمد عربسرخی و شیهان آلساندرو‌ تیتارلی با همراهی چندتن از مسؤولان ارشد ایواما شینشین آیکیدوی ایران با مسؤلان ردهٔ اول فدراسیون دیدار کرده و در ارتباط با برخی موارد مذاکرات و گفتگوهای خوبی را داشتند. در خاتمهٔ این دیدار و جلسه، شیهان تیتارلی با اعطای هدیه‌ای از زحمات مسؤولان خدوم فدراسیون ورزش‌های رزمی ایران به جهت رسمیت‌بخشی و کمک‌های شایان ایشان برای رشد و توسعهٔ تنها شیوهٔ اصیل و سنتی آیکیدو تقدیر و تشکر کرده و دکتر علیرضا امینی نایب رئیس فدراسیون نیز با اهدای هدیه‌ای ارزنده از حضور ارزشمند شیهان تیتارلی در فدراسیون و همچنین در ایران به جهت برگزاری سمیناری ویژه، مراتب سپاس و قدردانی فدراسیون ورزش‌های رزمی جمهوری اسلامی ایران را نسبت به وی اعلام داشت.

با پایان یافتن زمان اقامت شیهان تیتارلی در ایران که پس از چهار روز برنامهٔ پرحجم و فشرده صورت می‌پذیرفت در بامداد روز یکشنبه ۱۳۹۶/۹/۱۲ استاد عربسرخی و چندتن از مسؤولان ایواما آیکیدوی ایران برای مشایعت شیهان آلساندرو‌ تیتارلی، این استاد پیشکسوت، مجرب، چیره‌دست و برجستهٔ ایتالیایی که نمایندهٔ ویژه و ارشد سازمان بین‌المللی ایواما شینشین آیکی شورن کای و شخص رئیس آن کایچو هیتوهیرا سایتو می‌باشد و از باسابقه‌ترین شخصیت‌ها در شیوهٔ آیکیدوی سنتی است، به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) رفتند و دقایق آخر را در کنار وی سپری نمودند و با با شخصیت دوست‌داشتنی و انبوهی از خاطرات و آموزش‌های بی‌بدیل وی در این مدت کوتاه خداحافظی کرده و وی را به خدا سپردند.

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار و مطالب