logo iwama

گزارش مراسم معرفی «ایواما آیکیدو»

گزارش مراسم معرفی «ایواما آیکیدو»

مطابق با برنامه‌ریزی از پیش اعلام شده، مراسم معرفی ایواما آیکیدو در روز پنجشنبه مورخ ۱۳۹۵/۲/۱۶ و در سالروز مبعث حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) از ساعت ۱۰:۳۰ آغاز گردید. این مراسم در موسسهٔ فرهنگی ورزش مدرسه آیکیدو ایرانیان و «آکادمی تخصصی ایواما آیکیدو» با شرکت تعدادی از مربیان، هنرجویان و حضور مهمانان ویژه برگزار گشت. قبل از شروع رسمی همایش، چکیده‌ای از فعالیت‌های بین‌المللی مدیر مؤسسه و مسؤول سازمان جهانی ایواما آیکیدو در ایران، استاد محمد عرب‌سرخی، توسط گروه فیلمبرداری برای حضار نمایش داده شد و پس از آن، با ورود استاد و تلاوت قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی، مراسم به صورت رسمی آغاز گردید‌.
طبق رسوم همایش‌ها، در ابتدا مسؤول روابط عمومی به خوش آمدگویی و عرض خیرمقدم پرداخت و پس از صحبت‌های ایشان، مسؤول کمیتهٔ فنی چند تکنیک پایه را برای هنرجویان اجرا نمود و تمامی هنرجویان نیز تمرین این فنون را بصورت کوتاه اجرا کردند. در ادامه هنرجویان ردهٔ بالا کاربرد ابزار آموزشی تخصصی و تجهیزات جدید سبک سنتی که برای تمرینات بهتر مهیا گشته و در مؤسسه تولید شده بود را به نمایش گذاشتند. این حرکات عبارت بودند از: ضربه زدن با دست بر روی «ماکی‌وارا» (تخته‌های طناب‌پیچ شده) جهت تقویت و قدرت دست، ضربه زدن صحیح و برش صحیح با «بُوکِن» (شمشیر چوبی) بر روی «ماکی‌وارا» (لاستیک) به منظور ارتقای نیرو و انرژی و همچنین کار با «تانرِن‌بُو» (شمشیرهای چوبی بزرگ و سنگین) جهت بالا بردن قوای جسمی، حفظ تعادل، تقویت عضلات دست‌ها و کتف‌ها و… .
پس از این بخش‌ها چند تن از هنرجویان تعدادی از فنون‌ دونفرهٔ ایواما آیکیدو را به نمایش گذاشتند. سپس توضیحاتی پیرامون تاریخچهٔ زندگی استاد بزرگ و شاگردان تراز اول و تأثیرگذار ایشان و همچنین سبک‌های مختلف و مهمی که آن شاگردان در آیکیدو ایجاد کرده بودند، شاخصه‌های آیکیدوی سنتی ایواما و شخص استاد «موریهیرو سایتو» و وجه تمایز و اهمیت آموزه‌های وی و شیوهٔ سنتی او با دیگر اساتید نکاتی ارائه گردید و جهت تبیین بهتر بی‌بدیل بودن «ایواما شینشین آیکیدو» و استاد سایتو توضیحاتی داده شد. لازم به ذکر است که این توضیحات توسط مسؤول کمیتهٔ پژوهش مؤسسه آماده گشته و توسط مسؤول کمیتهٔ سازماندهی، ارزیابی و بهره‌وری مؤسسه قرائت گردید.
در ادامه، استاد عرب‌سرخی در مورد فعالیت‌ها و سفرهایی که برای اخذ مجوز فعالیت ایواما آیکیدو در ایران طی چندین سال تلاش ایشان صورت گرفته بود، توضیحاتی داده و برخی تکنیک‌ها را همراه با نکاتی که پیرامون هرکدام از آنها در آیکیدوی سنتی ایواما بود به نماش گذاشت و متناسب با این شیوه اجرا نمود.
بعد از آشناسازی حضار با شیوهٔ آیکیدوی سنتی ایواما توسط استاد عرب‌سرخی، مسؤول رایانهٔ مؤسسه، ترجمهٔ نامه‌ای که به صورت ایمیل، شب قبل از مراسم از طرف شیهان «آلساندرو تیتارلی» دان۸ ایواما آیکیدو -به عنوان بالاترین جایگاه در بین اساتید آیکیدوی سنتی قاره‌های اروپا، آمریکا و آفریقا و همچنین پشتیبان این قاره‌ها پس از رئیس سازمان استاد «هیتوهیرو سایتو»- خطاب به مراسم و در توصیف استاد عرب‌سرخی، فعالیت‌های بین‌المللی او و اعتبار و جایگاه وی به عنوان تنها نماینده و مربی رسمی معتبر در ایران و فعال در سازمان جهانی «ایواما شینشین آیکی شورِن کای» که از طرف رئیس آن سازمان منصوب گردیده است دریافت گشته بود، خوانده شد.
در انتهای برنامه نیز با توجه به مصادف بودن این مراسم معرفی و سالروز بعثت پیامبر عظیم الشأن اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم، ذاکر با اخلاص اهل بیت دکتر هادی سماواتی به مدیحه‌سرایی و مولودی‌خوانی پرداخت و فضای برنامه را معطر ساخته و به آن مراسم معنویت خاصی بخشید.
حُسن ختام برنامه، تقدیر و تشکر از تشریف‌فرمایی کلیهٔ حضار، علی‌الخصوص مهمانان ویژه بود که از جملهٔ آنها: حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ مهدی جعفری دولابی (استاد برجستهٔ حوزه)، استاد سلیمان مهدیزاده (عضور شورای عالی فنی فدراسیون ورزش‌های رزمی و رئیس سبک‌های ایی‌آی‌دو، کن‌دو، کاراتهٔ سبک گوجوریو اوکیناوایی و شودوکان آیکیدو در ایران)، استاد نصراله کاکاوند (عضور شورای عالی فنی فدراسیون ورزش‌های رزمی و رئیس سبک‌های کاراته کوبودو، کاراتهٔ سبک شیتوریو سی‌شین‌کای و جوجیتسو JJIF) بودند و حضور ایشان زینت‌بخش مراسم بود.
استاد عرب‌سرخی نیز، میان صحبت‌های پایانی‌شان از دوستان و اشخاصی که از ابتدای فعالیت‌های وی، در کنار او و مجموعهٔ مدرسهٔ آیکیدو بودند و کمک‌های شایانی را نموده بودند همچون مهندس امیرمحمد آشتیانی، استاد افشین شیروانی، استاد حسین محمودی و استاد محمد فراست تشکر و قدردانی به‌عمل آوردند و با اهدای لوح‌‌های تقدیر و گرفتن عکس‌هایی به یادگار و پذیرایی و اطعام و اقامهٔ نماز مراسم در ساعت ۱۴ به پایان رسید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار و مطالب