logo iwama

نیروی کی (ki)

(در بنیان و نهاد همه اشیاء نیروی کی وجود دارد و کی جوهره جهان هستی است. در حقیقت کی زیربنای هر موضوع ، اتفاق،انگیزش،احساس،جهت،آرزو و حتی وجدان است. کی نیروی زندگی ماست که ما را زنده نگاه داشته و رابطه ذهن و جسم ماست. این یگانگی ذهن و جسم است که ما را به تعالی می رساند.)

با وجود پیشرفتهای عظیم تکنولوژی و علوم کلاسیک ، همیشه علوم فراحس و انرژیهای حیات بخش کیهانی ، برای انسانهایی که در مسیر فرهیختگی گام برداشته و درگیر رشد معنوی خود هستند ، جاذبه و کشش خاصی دارد. اشاره دقیق و کامل به تاریخچه کشف و استفاده انرژی کی خارج از ظرفیت این بحث می باشد. به نظر میرسد هزاران سال پیش و در بین انسانهای گذشته، باور به وجود انرژیهای مرموز امری عادی بوده و نقش این انرژی ها در تمدن های پیشین از جمله کاخ آناهیتا (ایران) و اهرام ثلاثه (مصر) آمیخته بارمز و رازها و ظرائف و پیچیدگیهایی میباشد که همیشه مورد بحث دانشمندان و پژوهشگران بوده است.

برای شناخت بیشتر ، باید دانست که ما در اقیانوسی از انرژی شناوریم. در اطراف ما انرژی حرارتی ، مغناطیسی ، نوری ، … انرژیهای فرستاده شده از سوی ستارگان و بسیاری از انرژیها و نیروهای دیگر وجود دارد.

انرژی درون ما با انرژیهای خارج از محیط بدن ما ارتباط مستقیم و دائم دارند و وقتی به عللی انرژیهای خارج از بدن ما ، یعنی انرژیهای پراکنده در محیط تغییر می کند این تغییر باعث دگرگونی هایی در انرژیهای بدن شده و اعمال فیزیولوژی بدن نیز دستخوش تغییر می شود.

کانالها و مراکز جذب انرژی در بدن که چاکرا نام دارند وظیفه جذب انرژیهای کیهانی و یا انتقال آن به دیگران را دارند. امروزه با تکنولوژی جدید و با استفاده از دوربینهای خاص می توان خطوط این انرژیها را در اطراف و درون بدن بر روی کاغذ منعکس کرد و وجود این هاله انرژی را در اطراف هر موجودی به اثبات رسانید. از مهمترین جنبه های کاربرد انرژی حیات بخش می توان به جنبه تراپی و درمانی آن (انرژی درمانی) و نیز جنبه سفر به سرزمینهای دور (سیر درون) جنبه روشن بینی و جنبه کاربردی آن در هنرهای رزمی اشاره نمود که استفاده آن در هنرهای رزمی با دیگر کاربردهای آن تفاوت بسیار دارد.

البته می توان گفت که هنرهای رزمی مانند آی کی دو ، تایچی ، چی کونگ ، کوک سول وان و از این قبیل که مرتبط هستند با انرژی کی ممکن است هر کدام موضوع را متفاوت ببینند ، ولی همانگونه که مفاهیم عرفان و مکاتب فکری و عرفانی مشترک است مفاهیم انرژی و شیوه ها و انتقال و حس کردن آن در هنرهای رزمی نیز مشترک می باشد ، بدین صورت که هنرجوی رزمی با تمرکز و ذن و نیز استفاده از تمامی چرخه انرژی در تنفس (دم و بازدم) انرژیهای منتشره در محیط را به مقدار زیاد جذب کرده و آنها را در درون خود جمع و فشرده می نماید تا به هنر رزمی خویش منتقل نموده و آن را به نمایش بگذارد.

لازم است بدانیم بر اساس باور سیستمهای انرژی درمانی ، بدن انسان از دو قسمت جداگانه ساخته شده است، پیکر قابل دیدن یعنی همین بدنی که ما آن را می بینیم و قسمت غیر قابل دیدن که پیکر بیوپلاسمیک نام دارد که به صورت یک میدان مغناطیسی در درون بدن ما و خارج بدن ما تا شعاع نسبتاً دور از بدن ما قرار دارد و شکل هاله ای از نور را دارد که بسیاری از افراد با تمرین و ممارست از طریق آموزش و یا از طریق الهام می توانند این هاله نورانی را ببینند. بخشی از این انرژی که در درون بدن ما قرار دارد (Vital Energy) نام دارد که ملتها و فرهنگهای گوناگون هر یک نامی بر آن نهادند که چینی ها آن را ((چی)) و ژاپنی ها به آن (کی) و در فرهنگ گران سنگ ایرانی (مانا) و در سیستم بودائی و هندی به زبان سانسکریت (پرانا) می خوانند.

 نیروی کی در دفاع شخصی

 (باور ما در آی کی دو هنگام تمرینات کی این است که بدن پیوستگی و اتحاد با ذهن داشته  و ذهن در پیوستگی و هماهنگی با فکر و فکر در یگانگی و پیوستگی با نیروی کی و نیروی کی در پیوستگی و اتحاد با روح می باشد.)

هنرجویان مبتدی در اجرای تمرینات دفاع شخصی بر نیروی بدنی تاکید بسیار دارند و این همان چیزی است که از فعالیتهای فیزیکی انتظار می رود. لیکن برای اجرای موثر تکنیکها باید استفاده از نیروی بدنی را با نیروی درونی تلفیق کرد.

نیروی درونی نسبت به نیروی بدنی طبیعتی متفاوت دارد. این نیرو به وضوح قدرتمند بوده و خصلتی همچون موج یا طوفان شدید را دارد. زمانی که نیروی درونی در حال تاثیر گذاردن است. به نظر غیر قابل مقاومت میرسد، همچون نیروی باد یا موج که قابل گرفته شدن نیست .

دانسته های سنتی به ما میگوید برای انجام بهترین حالت از محکمترین و سخت ترین راه وارد شوید لیکن در بعضی از ورزشهای دفاع شخصی پیشرفته با توجه به (تئوری نیروی کی) برخورد نرم ، دورانی و هماهنگ با حمله حریف باعث کاهش کشمکش و صرف انرژی و افزایش تاثیر گذاری دفاع شخصی خواهد شد.

آرامش از روی آگاهی (کی) را  در اختیار قرار خواهد داد.

ماهیچه ها و مفاصل منقبض باعث قطع جریان نیروی درونی خواهد شد.

بنابر این زمان سنجی دردفاع شخصی بسیار مهم خواهد بود.

در زمان رویارویی با حریفی بزرگتر و قوی تر ، تجربه به شما خواهد گفت افراد سنگین تر و نیرومند تر همیشه پیروز خواهند بود، اگر وی را به عنوان ۱۰۰ کیلوگرم ماهیچه بپندارید.

امااگر حریف سنگین وزن را به عنوان منبع عظیمی از انرژی در نظر بگیرید سریعاً تغییر نظر خواهد داد. هر چه حریف قوی تر باشد در دفاع های دورانی و قفل مفصل آسیب بیشتری خواهد دید.

(نیروی کی در انرژی درمانی)

انرژی حیاتی KI  انرژی غیر قابل رویتی است که در سراسر بدن ما و کل کائنات جاری است این انرژی اساس زنده بودن و سلامت ماست. این دانش استفاده از انرژی در تبت و هند باستان به منظور ارتقای سطح معنوی و درمان مردم مورد استفاده بوده است. (ریکی) ریکی بسیار ساده و حیرت انگیز است ، ریکی نیاز به اعتقاد خاصی نداردریکی دانش شفا بخش و متعالی کننده روح است . با بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت.

انرژی درمانی: ایجادتعادل بین قطبهای مثبت و منفی انرژی مغناطیسی در بدن در این سیستم درمانی عامل اصلی که با عناوین نیروی حیات ، برنا ، انرژی کیهانی و انرژی زیست و … شناخته شده است.

روند درمان را خود به خود شکل می دهد. فقط کافی است شخص یا اشخاص واسط در وضعیت اتصال بارهای مثبت و منفی قرار بگیرند تا انسداد انرژی حیاتی بدن که سبب ایجاد بیماری و اختلال در روند سلامت شده است گشوده شود و نیروی حیاتی در مسیر عادی و طبیعی خود طی مسیر نماید.دانستن اینکه چیزی هست که می توانی آن را به دیگران منتقل کنی تو را به شوق می آورد ، مانند یک چشمه جاری است جاری در درون دستهایت، برای کمک به دیگران .

آنگاه که با دستهایت به دیگران کمک می کنی این کمک مانند یک سرچشمه عظیم از شعف و شادمانی تو را در بر می گیرد. هنگامی که با دوست یا انسانی مواجه می شوی که درد می کشد هیچگاه احساس ناتوانی و نا امیدی نمی کنی.

سیستم انرژی درمانی یک روش کل گرایانه برای تندرستی و درمان است ، انرژی درمانی با کل وجود شخص سرو کار دارد ، انکار و گرایشها ، احتیاجات غذایی ، ورزشهای مخصوص ، یوگای انرژی درمانی و البته کمک جلسات انرژی درمانی به جسم برای درمان خود تو را برای کمک به دیگران محیا می کند . با به کار بردن نیروی حیات که به طور طبیعی در دستهای هر کس جریان دارد می توانیم انرژی شخص دیگری را آزاد و متوازن کنیم.

در مدتی که این انرژی در جریان است صلح ، شعف ، عشق و سلامتی را هدیه می کنیم . نیروی حیات در بدن انسان جاری است گویی از یک سیستم مدار دایره ای نا مدتی پیروی می کند و در مسیرش هر سلول را تقویت و شارژ می کند.

همانطور که میدانید بحث در مورد انرژی درمانی و نیروی درونی در قالب این چند ورق نمی گنجد امیدوارم دوستان عزیز منظور از KI  در ورزش و خارج از ورزش را متوجه شده باشند .

و من الله توفیق

محسـن شــــاه قلعــه

رده کیو ۱

خرداد ۸۶

تصحیح و تنظیم: محمد عرب سرخی

مطالب مرتبط

آخرین اخبار و مطالب