logo iwama

چرا آیکیدو؟

از آنجایی که آی کی دو یک هنر رزمی است و نه یک روش برای زد و خورد…

پس شما دعوت به یک هنرشده اید، و در هنر هیچگونه محدودیتی وجود ندارد. همانطور که بسیار دیده ایم افراد متعددی در سنین مختلف دارای هنرهای زیادی می باشند، و یادگیری هنر یک موهبت بوده، و آن به هر شکلی زیباست. ولی تعریف آن گوناگون و متفاوت می باشد.

هنر یکی از راههای ارضای روح و شناخت انسان است، و از طریق شناخت انسان است که به شناخت خدا میتوان  دست پیدا نمود. پس چه خوب است که میان این همه راه، اطلاعاتی هر چند اندک از این هنر داشته باشیم.

خصوصیت بارز آی کی دو این است که به معنای واقعی هنر بوده و نمود آن بسیار ملموس است. نقطه بارز دیگری که آن را بطور خاص با رشته های رزمی دیگر متمایز می سازد، حس انسان دوستی، مراعات احترام (به هم نوع، طبیعت، قانون، عقاید و …) و همچنین توجه به سلامتی می باشد. در بسیاری از ورزشها آسیبهای زیادی به انسان وارد می شود ولی در این رشته به دلیل پیش فرض فلسفی صحیحی که در آن می باشد و به دلیل اینکه براستی ورزش برای سلامتی است، نه تنها آسیب دیدگی پیدا نخواهید کرد بلکه از بدنی سالم بهرمند خواهید شد؛ چرا که نسبت به اعضای بدن خود نیز شناخت کافی پیدا خواهید نمود. و اگر شما بدنی سالم داشته باشید و از ارزش و قدرت آن آگاه باشید، ضمن اینکه آمادگی جسمانی مطلوبی خواهید داشت، طعم خوش زندگی را هم در طول مدت زندگی بواقع حس خواهید کرد.

آی کی دو نه تنها یک هنر رزمی، بلکه یک ورزش روحی است، و این دو مکمل یکدیگر می باشند؛ زیرا که فنون این رشته از فکر و اندیشه برخاسته است. بنابراین برای تمرینات هرچه بهتر می بایست از تفکر استفاده بسیار برد. در مجموع آی کی دو بگونه ای تمرین کاملاً فکری محسوب شده و ذهن شما را همیشه آماده نگاه می دارد، و فعالیتی که از روی اندیشه باشد کمتر انسان را دچار اشتباه می نماید. پس با استفاده از آی کی دو هم فکری سالم و هم بدنی سالم خواهید داشت.

همانطور که گفته می شود در این رشته هیچ محدودیت سنی، جسمی و جنسی ای وجود ندارد، اما مانند هر عملی که آغاز آن از کودکی تأثیر بهتری می تواند داشته باشد و پایه های آن فعالیت را محکمتر می سازد، یادگیری آی کی دو نیز از سنین پایین مؤثرتر می باشد؛ چرا که به این وسیله هیجانات کودکان به بهترین شکل در مسیر سالم و سازنده قرار می گیرد و ضمناً با مسائلی همچون تواضع و احترام، بیش از پیش آشنا شده و از اعتماد به نفسی که این رشته به آنها هدیه می کند بهرمند می گردند.

با این اوصاف این ورزش به افراد میان سال نیز توصیه می گردد؛ زیرا با وجود امراضی چون افزایش چربی خون وکلسترول، پوکی استخوان و … و مشکلات و فشارهای زندگی که همواره در سنین میان سالی دست به گریبان افراد می شود با پرداختن به آن می توان موجبات جلوگیری از آن معضلات و بهبود سلامت جسم و روان را هم فراهم ساخت. بنابراین ورزشی که هم در آن حرکات هوازی باشد و به سوخت و ساز بهتر بدن کمک کند، هم از مشکلات روانی بکاهد و احتیاجی به وسائل خاصی نداشته باشد، و هم فکر و ذهن را ضمن آرام ساختن تقویت نماید، میتواند مورد بسیار مطلوبی برای توصیه باشد. و دیگر اینکه چون شروع یک ورزش سنگین برای بسیاری سخت است، نرمی و آرامشی که در این رشته به چشم می خورد، خود به خود نیاز شما را جواب خواهد داد. نکته  جالب دیگر اینکه هیچ حرکتی در این ورزش بی منظور و بی دلیل نیست و شما برای هر سئوالی که برایتان پیش می آید جواب منطقی دریافت خواهید کرد. از پوشش و لباس گرفته تا حرکات بدیع این ورزش هریک دلیل و منظور خاصی را در بر دارد.

به امید دیدار شما در خانواده مدرسه آی کی دو.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار و مطالب