logo iwama

گزارش گردهمایی بهارۀ ۱۳۹۸ در بخش آقایان

روز چهارشنبه ۱۳۹۸/۰۳/۲۲ آکادمی تخصصی ایواما آیکیدو شاهد برگزاری گردهمایی بهارهٔ سازمان بین‌المللی ایواما شینشین آیکیدو در ایران و مؤسسۀ فرهنگی ورزشی مدرسۀ آیکیدو در بخش آقایان بود. این برنامه که از ساعت ۱۸:۰۰ تا ۲۲:۳۰ برنامه‌ریزی گردیده بود با حضور استاد محمد عربسرخی، تنها نماینده و مرجع سازمان بین‌المللی «ایواما شینشین آیکی شورِن کای» و بنیان‌گذار و رئیس «آیکیدوی سنتی ایواما» در ایران آغاز گردید. گفتنی‌است، ساعتی قبل از ورود استاد عربسرخی و شروع مراسم، هنرجویان ثبت‌نام‌کرده، در مکان برگزاری گردهمایی حضور پیدا نموده و به مرتب و آماده سازی سالن پرداخته و مشغول نرمش‌های اولیه شده بودند.
با توجه به اتفاق ناگهانی اختلال در سیستم برق مجموعه و پس از آن هم، قطع برق، در بخش اول که به فنون سلاح اختصاص داشت پس اجرای مراسم ابتدایی توسط استاد محمد عربسرخی و آغاز برنامه به‌صورت رسمی، وی برنامهٔ مدنظر خود را تغییر داده و صلاح دید تا با سلاح‌های «بُوکِن» (شمشیر چوبی) و «جُو» (چوب) آموزش نداده و کار نشود، لذا به آموزش «مانجی نُو کاتا» (فرم اجرای پرتاب پیکانک) پرداخت. این کاتا که از فرم‌های خاص یکی از سلاح‌ها در آیکیدوی سنتی بوده و اجرای کاملاً پایه‌ای در «شوریکِن نُو ناگِه» (پرتاب پیکانک) محسوب می‌شود با اینکه بسیار کوتاه می‌باشد، اما نکات بسیار مهمی در آن مستتر است و استاد عربسرخی پس از نمایش و اشاره به برخی نکات آن با اعلام و شمارش به صورت بخش‌به‌بخش در هر بار اجرای هنرجویان، ایشان را به تمرین و تکرار این کاتا از هر دو طرف و با هر دو دست مشغول کرد. به دلیل ملموس‌تر شدن این تمرین و سلاح برای هنرجویان، حتی استاد در بخشی از رفع اشکال و آموزش نکات، «شوریکِن» (پیکانک) را به همهٔ نشان داد و تعدادی از آنها را نیز به هنرجویان داد تا دست‌به‌دست به یکدیگر نشان‌دهند و از نزدیک آن را در دست گرفته و لمس کنند و احساس بهتری از آن داشته باشند. سپس با توجه به آموزش‌های گردهمایی قبل، وی ادامهٔ این بخش را به آموزش تکنیک «سوآری شُومِن اوچی نیکیُو» (دومین فن از حالت حمله با دست‌خالی به روبه‌رو) اختصاص داد و با اجرای و نمایش دو حالت «اُومُوته» (جلو) و «اورا» (پشت) هنرجویان را به تمرین دونفرهٔ آن سوق داد.
بخش اول که با آموزش و تمرینات تکنیک نیکیُو به پایان رسید استاد عربسرخی چند دقیقهٔ کوتاه اجازهٔ استراحت به هنرجویان داد و پس از آن با توجه به اندک تاریکی سالن ترجیح داد که بخش دوم را نیز به مباحث تئوری بپردازد. در این رابطه او صحبت‌‌ها و تدریس خود را به سمت چگونگی نظم، انضباط، ادب و احترامات که به‌طور عمومی به دیسیپلین تعبیر می‌شود برد و نکات و تذکرات بسیار مهمی را در این رابطه به همرجویا انتقال داده و گوش‌زد نمود. در انتهای این بخش نیز با اعلام استاد، تعدای از هنرجویان برخی سوؤالات و شبهات ذهنی خود را مطرح کرده و با پرسش و پاسخ‌های کوتاه این بخش نیز در ساعت ۲۰:۴۵ با اجرای مراسم انتهایی آیکیدوی سنتی پایان پذیرفت و کلیهٔ هنرجویان و مسؤولان حاضر بالا رتبهٔ مؤسسه و سازمان که حاضر در برنامه بودند در حال و هوای گرگ و میش هوا و نیمه تاریک سالن به همراه استاد عربسرخی چند عکس یادگاری گرفتند.
آخرین بخش هم دورهم‌نشینی، صرف غذا، گفتگو و بررسی برخی موارد جاری مؤسسه و سازمان در بخش مهمانی بود که هوای تاریک سالن و نورهای ملایم شمع‌ها و چراغ‌قوه‌های گوشی‌های همراه بعضی افراد، حال و هوایی رومانتیک و شاعرانه‌ای به آن داده بود.
سرانجام گردهمایی در ساعت ۲۲:۳۰ با همکاری هنرجویان در جمع کردن وسایل پذیرایی و نظافت و مرتب‌کردن آکادمی در نور کم مجموعه، با خاطره‌ و تجربه‌ای تازه به پایان رسید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار و مطالب