“ایی آی” که در لغت به معنای “هماهنگی وجود” میباشد
در دوران فئودالها (زمیندارها)ی ژاپن حرف تازهای برای گفتن پیدا نموده و گسترش یافت. فئودالها کسانی بودند که با تصرف و تملک اراضی ضعفا به ثروت و قدرت رسیده بودند تا اینکه “شُوگان” که فردی دیکتاتورمئاب بود توانست حاکمیت خود را بر مردم القاء کرده و به واسطه نیروی نظامی، کشمکشهای داخلی کشور را سرکوب و آن را یکپارچه و متحد سازد. پس از شُوگان جانشینان وی راه او را ادامه داده و قوانین سخت و دست و پاگیر بوروکراسی (دیوان سالاری) را بر تمام ژاپن تحمیل نمودند. در آن دوران فاصله طبقاتی شدیدی که در جامعه به چشم میخورد استحکام بیشتری یافته و ابعاد گسترده تری به خود گرفته بود.
به علت فضای جنگ گونه در آن دوران خاص صدها و شاید هزاران “ایی آی ریُو” (شیوه ایی آی) بوجود آمد و بعد از آن نیز در سال ۱۸۶۸ گروهی موسوم به “سامورایی” (مردان شمشیر) تشکیل شد.
افراد جنگاور و شمشیرزنی که به آنها سامورایی نام نهاده بودند و والی و سرباز ارتش ولایتی محسوب و برای حفاظت از جان و مال فئودالها اجیر گشته بودند، دیگر کارایی نداشتند و بیصاحب و آزاد شده، و ارتشی که به آن نیز وابسته بودند مضمحل گردیده بود. پس از مدتی که این افراد بیهدف در شهرها میگشتند و با شمشیرهای که به کمر داشتند برای به رخ کشیدن فنون، قدرت و اصطلاحاً برق شمشیر خود با یکدیگر به رقابت میپرداختند و در مواقعی نیز متناسب با پولی که از شخص یا گروهی میگرفتند به خواسته های ایشان جامع عمل میپوشاندند، رفتهرفته با تفکر و تعقل در مسائل و مشاهده مظلومیت ها و تحت ستم واقع شدن افراد بیگناه، رویه زندگی خود را تغییر داده و در جهت دفاع از راستی و درستی برآمدند.
واژه ایی آی در آن زمان برای سامورایی ها معنای والاتری را تداعی میساخت و آن همان “لحظه عریان کردن و برش شمشیر” بود و بیشتر در ارتباط با رفتار کردن سریع توأم با آرامش و خونسردی در مواجهه با شرایط و حوادث غیر قابل پیشبینی مانند حملات غافلگیرکننده، به دام افتادن یا تهدید شدن توسط یک یا چند مهاجم اطلاق میگشت.
یک سامورایی میبایست در مقابل هر موقعیتی که به او تحمیل میشد، به آرامی واکنش نشان میداد؛ “کاتانا” (شمشیر فلزی) خود را میکشید، به تهدید انجام شده پاسخ مناسب میداد و در نهایت با وقار و متانت دوباره شمشیرش را غلاف کرده و مجدداً بدون آنکه گویی اتفاقی رخ داده باشد راه خود را پی گرفته و ادامه میداد.
تا قبل از پایان یافتن جنگ جهانی دوم که کشور ژاپن نیز درگیر آن بوده و هنرهای مبارزاتی و رزمی برای سربازان ژاپنی ضروری مینمود و همچنین شیوه آن هنرها در جنگها و درگیریهای نزدیک بالاخص جنگهای تن به تن غیر قابل انکار بود، اسامی آن شیوهها نیز همانند “دایتُوریُو آی کی جوتسو”، “جو جوتسو”، “کِن جوتسو” و …، با پسوند “جوتسو” (مهارت یا هنر رزمی) آورده می شد، و شمشیرزنی ژاپنی که دارای روح ایی آی بود نیز از این قاعده مستثنا نبود و در جرگه اینگونه شیوه ها قرار داشت، تا اینکه جنگ جهانی در سال ۱۹۴۵ به پایان رسید و ژاپن هم ناچار به پذیرش قبول شکست از کشورهای متحد گردید. این امر باعث شد تا به منظور امکانپذیر ساختن تداوم اینگونه هنرها با وجود تصرف کشور توسط متحدان، بسیاری از شیوه ها پسوند “دُو” (روش) را جایگزین جوتسو نمایند و به همین نحو “ایی آی جوتسو” به “ایی آی دو” مبدل گشت.
امروزه هنرهای شمشیر ساموراییان به دو دسته تخصصی اصلی و دشوار “کِن دُو” (روش شمشیر) و ایی آی دو تقسیم شده و توسعه یافته است. گرچه این دو تا حد زیادی ساده شدهاند، اما نظریه عمومی بدین ترتیب است که ایی آی دو اغلب به عنوان مهارت متفکرانه دیده می شود و فقط در رابطه با کشیدن شمشیر در مجموعه “کاتا” (فرم)های تصویب شده رسمی می باشد.
بدیهی است کاربردهای علمی و مفید ایی آی امروزه محدود شده است، همانطوری که مبارزات شمشیر کم و بیش فقط بر پرده سینماها قابل ملاحظه است.
به هر حال این توانایی که در هر شرایطی با آرامش و متین رفتار کنیم و به طور سریع ولی نرم حرکات را به انجام رسانیم، عصاره وجودی و راز نهفته در واژه ایی آی میباشد. واژهای که شاید به نظر بسیار سهل مینماید ولی در عمل بسیار دشوار بوده و رسیدن به آن سالها تمرین، تحقیق و تفکر را میطلبد، و این نکته که همواره از زبان اساتید بیان شده و در ذهن هنرجویان نقش بسته است که: “ اگر لحظهای دیر اقدام کنی خواهی مُرد و اگر لحظهای نیز زود اقدام نمایی باز هم خواهی مُرد“؛ شاهد بر آن بوده و به دست آوردن لحظه مناسب برای اقدام متناسب تمام هدف از آموختن ایی آی است.
نگارش: محمد عرب سرخی