logo iwama

گزارش نخستین سمینار تخصصی ایواما آیکیدو در ایران

مطابق با برنامۀ از پیش اعلام شده، نخستین سمینار تخصصی تنها سبک اصیل و سنتی آیکیدو …

موسوم به «ایواما شینشین آیکیدو» در ایران با حضور «شیهان آلساندرو تیتارلی» از کشور ایتالیا برگزار گردید. وی که دارای بالاترین رده یعنی دان ۸ بوده (در سطح‌بندی آیکیدو ی سنتی دان ۹ یا بالاتر وجود ندارد و با توجه به فلسفۀ عدد ۸ در این سبک، نهایت رده‌ها در سطوح ‌پیشرفته، دان ۸ است.) و نمایندۀ ویژه و استاد ارشد سازمان بین‌المللی «ایواما شینشین آیکی شورن کای» می‌باشد از روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۵/۵/۲۵ تا روز شنبه مورخ ۱۳۹۵/۵/۳۰ در ایران اقامت داشت.
با‌ توجه به هماهنگی‌های صورت پذیرفته و برنامه‌ریزی‌های فی‌مابین استاد محمد عرب‌سرخی به‌عنوان تنها نماینده و بنیان‌گذار سبک ایواما آیکیدو در ایران و شخص استاد تیتارلی به عنوان فعال‌ترین استاد و حمایت کنندۀ قاره‌های اروپا، آمریکا، آفریقا و حتی بخشی از آسیا پس از رئیس سازمان بین‌المللی این سبک یعنی شخص «کایچو هیتوهیرو سایتو»، در جهت استفاده از تجارب ارزشمند وی و ارتقای دانش و به‌روز رسانی سطح فنی و علمی آیکیدو ی سنتی آیکیدوکاران ایران و اعضای «مؤسسۀ فرهنگی ورزشی مدرسۀ آیکیدو ایرانیان» (ایران آیکی شورن دوجو)، برای تمامی روزهای اقامت استاد در ایران کلاس‌های آموزشی‌ای با رویکردهای مختلف ترتیب داده شده بود که در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه و شنبه مورخه‌های ۲۵، ۲۶، ۲۷ و ۳۰ مردادماه این برنامه‌ها در«آکادمی تخصصی ایواما آیکیدو» برگزار گردید و در دو روز پنجشنبه و جمعه ۲۸ و ۲۹ مردادماه که کلاس‌ها اختصاص به سمینار داشت، برنامه در «مجموعۀ فرهنگی ورزشی آموزشی پاس قوامین» به شرح ذیل صورت پذیرفت:
در روز آغازین فعالیت‌ها که دوشنبه مورخ ۱۳۹۵/۵/۲۵ بود از ساعت ۱۸:۰۰ یک کلاس ویژه و طولانی مدت در جهت تست آزمون‌دهندگان و با شرکت هنرجویان داوطلب برای آزمون تشکیل گردید و شیهان تیتارلی در ابتدا به رفع اشکال حرکات چوب و شمشیر (بوکی وازا) و سپس تکنیک‌های دو نفره (تای جوتسو) که بیشتر مخصوص ردۀ دان۱بود، پرداخت و موشکافانه و جزء‌به‌جزء آن فنون را نشان داد و نواقص را گوش‌زد کرد و در ساعت ۲۲ این کلاس را به پایان رساند.

برنامۀ روز سه‌شنبه مورخ ۱۳۹۵/۵/۲۶ مختص مربیان و هنرجویان ارشد بود که در دو بخش صورت پذیرفت. در این کلاس ویژه که رأس ساعت ۱۸:۰۰ آغاز گشت در ابتدا شیهان تیتارلی به بازآموزی و نمایش صحیح حرکات پایه و دست خالی انفرادی (کیهون نو دوسا) اقدام نمود و سپس هنرجویان، به تمرین آن‌ حرکات پرداخته و اشکالاتشان نیز توسط شیهان رفع شد. در بخش دوم، فنون دونفره با تمرین تکنیک ایجاد تغییرات در بدن (تای نو هنکا) به‌صورت جدی پیگیری گشت و پس از آموزش و رفع اشکال چند تکنیک در بخش دست‌خالی (تای جوتسو) این کلاس رأس ساعت ۲۱:۰۰ به پایان رسید.

در روز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۵/۵/۲۷، برنامۀ آموزشی در دو بخش کلاسی، برای عموم هنرجویان علاقه‌مند و ثبت‌نام نموده تدارک دیده شده بود. این برنامه از ساعت ۱۸:۰۰ برای هنرجویان رده‌های مختلف آغاز گشت و در بخش اول آن شیهان تیتارلی به مرور مجدد حرکات پایه (کیهون نو دوسا) پرداخت و پس از آن نیز برخی از حرکات پایۀ فنون دونفره را واکاوی کرد که هنرجویان نیز تمرین نمودند و در بخش دوم نیز حالت‌های مختلف تکنیک پایۀ دوم در حالت دونفره (نیکیو) را آموزش داده و با اشاره به نکات آن‌ها هنرجویان را به تمرین آن موارد فراخواند. در نهایت کلاس روز سوم نیز در ساعت ۲۱:۰۰ به پایان رسید.

روز پنج‌شنبه مورخ ۱۳۹۵/۵/۲۸ که اولین روز کلاس‌های سمینار محسوب می‌شد کلاس‌ها در پنج بخش برقرار بودند که دو کلاس، صبح و قبل از ظهر و سه کلاس دیگر در بعدازظهر تا غروب تشکیل گردیدند. در بخش صبح و ابتدایی، پس از کنترل کارت‌های عضویت در سمینارِ هنرجویانِ ثبت‌نام نموده در بخش عمومی و ورود استاد تیتارلی، در ساعت ۹:۰۰، آموزش‌ها با حرکات پایۀ شمشیر (کن نو سوبوری) آغاز گردید و در بخش دوم، وی به نمایش نکات و تصحیح دقیق حرکات هماهنگ و دونفرۀ شمشیر (کن نو آواسه) و چند تکنیک خلع‌سلاح شمشیر (کن دوری) پرداخت که هنرجویان نیز آموزش دیدند و پس از آن یعنی در ساعت ۱۱:۴۵ با پایان یافتن کلاس، تمامی هنرجویان به‌صورت جمعی و همچنین باشگاه به باشگاه با استاد تیتارلی و عرب‌سرخی به‌صورت یادگاری عکس‌هایی را گرفتند.

بخش ابتدایی بعدازظهر که پس از نماز، صرف نهار و استراحت در ساعت ۱۶:۰۰ آغاز گردید، کلاسی ویژه برای مربیان و ارشدها در سمینار بود که اختصاصاً مربوط به آموزش و رفع اشکال فرم‌های درگیری دونفر با چوب (کومی جو) می‌گشت که با نکات دقیق و ریزبینانۀ شیهان تیتارلی همراه گردید و پس از یک ساعت به پایان رسید.
شروع دو بخش عمومی سمینار در بعدازظهر پنج‌شنبه، بعد از ۱۵ دقیقه فاصله از کلاس ویژه، در ابتدا با آموزش ضربات پایۀ چوب (جو نو سوبوری) بود و پس از آن شیهان تیتارلی فرم شش حرکتۀ چوب (رکو نو جو) و چند تکنیک خلع سلاح چوب (جو دوری) را اجرا کرده و از هنرجویان خواست تا آنها را تمرین کنند. در بخش پایانی اولین روز سمینار، چهار فن پایه و چند فن دیگر از گروه فنون دونفرۀ دست‌خالی (تای جوتسو) توسط شیهان آموزش داده شد که با تمرین آن‌ها توسط هنرجویان این زمان و روز اول سمینار در ساعت ۲۰:۰۰ به پایان رسید.

روز جمعه مورخ ۱۳۹۵/۵/۲۹ که دومین روز کلاس‌های سمینار محسوب می‌شد، قبل ازظهر آن مانند پنج‌شنبه در دو بخش برنامه‌ریزی شده بود که کلاس اول در ساعت ۹:۰۰ آغاز گردید و از طرف استاد تیتارلی به فنون خلع سلاح چاقو (تانتو دوری) و تمرین‌های آن اختصاص داده شد. در کلاس دوم شیهان به آموزش و انتقال نکات فنون پرتابی با چوب (جو ناگه) مبادرت نمود و قبل از پایان این بخش در ساعت ۱۱:۴۵ با مشاهدۀ اجرای یک تکنیک از تک‌تک کودکان حاضر در سمینار بر روی یکی از هنرجویان ردۀ بالا، آن‌ها را مورد محبت خود قرارداد.

در بخش پایانی ۷ کلاس آموزشی عمومی سمینار که در بعدازظهر جمعه و در ساعت ۱۶:۰۰ برگزار گردید، استاد تیتارلی به آموزش فنون چند‌نفر در مقابل یک‌نفر (جیو وازا) پرداخت که هنرجویان نیز با اجرا و رفع اشکالات خود در یادگیری هرچه بهتر آن‌ها همت گماشتند و کلاس‌های تمرینی دو روزۀ سمینار در ساعت ۱۷:۱۵ به کار خود خاتمه داد.

                                                بخش پایانی برگزاری نخستین سمینار تخصصی سبک ایواما آیکیدو در ایران، مراسم نمایش (انبوکای) بود.
این مراسم که پس از تلاوت قرآن کریم و نواخته شدن سرود ملی ایران و ایتالیا رسماً آغاز گردید با تقضای مجری مراسم برای سخنرانی استاد محمد عرب‌سرخی به عنوان متولی این سبک در ایران پیگیری شد که وی نیز پس از خوشامدگویی به حضار و مدعوین، توضیحاتی در ارتباط با چگونگی برگزاری این سمینار با حضور شیهان آلساندرو تیتارلی ایراد نمود. سپس نمایش عمومی کلیۀ شرکت‌کنندگان در بخش‌های حرکات پایۀ فنون سلاح (بوکی وازا) و فنون بدون سلاح (تای جوتسو) به‌صورت دسته‌جمعی صورت گرفت.
پس از آن مسؤول کمیتۀ پژوهش به تبیین چگونگی روند آیکیدوی سنتی ایواما با نمایش تصاویری پرداخت. در ادامه، چگونگی استفاده از ابزار و لوازم آیکیدو ی سنتی در بالابردن هرچه بیشتر توان فنی هنرجویان به نمایش گذاشته شد و پس از آن نیز دو تن از مربیان، چند تکنیک از فنون خلع سلاح (بوکی دوری) را اجرا نمودند. اعلام برنامۀ بعد از آن، برای کلیۀ حضار جذابیت داشت و آن نمایش کودکان مدرسۀ آیکیدو بود.
بعد از آن بخش و پس از درخواست ارائۀ نمایش از استاد عرب‌سرخی توسط مجری برنامه، با ورود وی تحسین همگان برانگیخته شد، زیرا به همراه او دختر دوسالۀ وی که ملبس به لباس آیکیدو بود در سالن حضور پیدا نمود و با اجرای چند حرکت و فن کوتاه تشویق همگان را باعث گردید. استاد عرب‌سرخی نیز در ادامۀ کار خود نمایش فنون هماهنگ شمشیر (کن نو آواسه) و نمایش فنون هماهنگ فرم ۳۱ (سان جو ایچی نو کومی جو) و همچنین پنج فن دو نفرۀ پایه در دو بخش نشسته (سوواری) و ایستاده (تاچی) را به معرض نمایش گذاشت که تشویق مجدد حضار را در‌پی‌داشت. پس از نمایش استاد عرب‌سرخی با درخواست مجری، شیهان تیتارلی در صحنه حاضر شد و با توجه به زمان‌بندی، ابتدا در توضیح تحسین فعالیت‌های استاد عرب‌سرخی در سبک ایواما آیکیدو و همچنین برنامه‌ریزی دشوار و برگزاری این سمینار در ایران سخن گفت و سپس مختصری در ارتباط با این سبک سنتی مطالبی را به سمع همگان رساند. در ادامه وی به نمایش خود در بخش‌های مختلفی چون درگیری دونفر با چوب (کومی جو)، درگیری دونفر با شمشیر (کومی تاچی)، خلع سلاح چوب (جو دوری)، خلع سلاح شمشیر (تاچی دوری)، خلع سلاح چاقو (تانتو دوری) و فنون چند‌نفر در مقابل یک‌نفر (جیو وازا) پرداخت که با تحسین و تشویق مکرر تمامی حاضران در سمینار کار وی پایان یافت.
در پایان بخش نمایش سمینار، با اعلام قبولی اولین آزمون‌دهندگان در سبک ایواما آیکیدو در ایران توسط شیهان تیتارلی و اعطای تقدیرنامه به مدعوین ویژه و مسؤولان والا رتبۀ حاضر، توسط استاد تیتارلی و استاد عرب‌سرخی و همچنین گرفتن عکس یادگاری با ایشان، نخستین سمینار تخصصی ایواما آیکیدو در ایران در ساعت ۱۹:۴۵ به پایان رسید و هنرجویان علاقه‌مند و ثبت‌نام نموده در بخش مهمانی ویژه، پس از جمع‌آوری سالن سمینار به محل برقراری مهمانی در جوار آن سالن مراجعه کردند که در اسنای پذیرایی، شیهان تیتارلی به سؤالات هنرجویان در ارتباط با اعتقادات مذهبی‌ وی و همچنین مباحث مختلف در زمینۀ آیکیدو پاسخ گفته و موارد مربوطه را تشریح می‌کرد که در نهایت، برنامۀ مهمانی با دو بخش غافلگیرکننده برای شیهان تیتارلی و سپس استاد عرب‌سرخی همراه بود که هنرجویان به مناسبت نزدیکی به سال‌روز تولد استاد تیتارلی و همچنین شب تولد استاد عرب‌سرخی جشنی را ترتیب داده بودند و به ایشان هدایایی را نیز تقدیم کردند.
آخرین روز حضور شیهان تیتارلی در ایران روز شنبه مورخ ۳۰/۵/۱۳۹۵ بود که برای آن هم، کلاس ویژه‌ای برنامه‌ریزی شده بود که فقط چند تن از هنرجویان خاص در آن حضور داشتند که استاد در آن کلاس که از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰ برگزار گشت، فقط تمرکز آموزشی و رفع اشکال خود را بر چهار تکنیک پایۀ دو نفره در حالت نشسته (سوواری) معطوف کرد و نهایتاً در سحر یکشنبه مورخ ۳۱/۵/۱۳۹۵، بعد از یک هفته حضور فعال در برنامه‌های مختلف تدارک دیده شده و انتقال بخش کوچکی از کوله‌بار تجارب و دانش اندوخته شده در وجود او، از ایران به کشور خود ایتالیا عزیمت نمود.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار و مطالب